woensdag, 18 september 2013 00:00

 

 

 De Kawasaki Z1000SX, de ultieme Sport Tour motor, is voor 2014 aanzienlijk aangescherpt. De Z1000SX is nog sportiever en tegelijkertijd nog comfortabeler en makkelijker in gebruik geworden. 

De Z1000SX spreekt zowel voormalige supersport rijders als motorrijders aan die op zoek zijn naar een tourmachine met degelijke allround kwaliteiten. De meest opvallende uiterlijke vernieuwing op de nieuwe Z1000SX is ongetwijfeld het nieuwe koffersysteem in kleur meegespoten. In elk van de 28L grote koffers past een integraalhelm en het nieuwe slanke design valt nog meer in het midden van de machine. De totale breedte van de koffers is nu nog slechts 925 mm.

Niet alleen zorgt een geheel nieuw bevestigingssysteem ervoor dat de motor er met of zonder koffers net zo mooi uit ziet, met het nieuwe monokey systeem heb je voortaan nog maar één sleutel nodig om zowel de motor te starten als de koffers te openen.

Op het gebied van de elektronica zijn er verbeteringen aangebracht. De Z1000SX is voor 2014 uitgerust met een reeks nieuwe technologieën, waaronder de gevierde KTRC Traction Controle. Naast de drie instelbare modi, waaronder sportief rijden en gladde omstandigheden, wordt dit systeem nog aangevuld met twee extra motor-mappings waaruit de rijder kan kiezen.

Kawasaki’s expertise op het vlak van technologie werd ook gebruikt voor het optimaliseren van het motorblok. Een hele reeks aanpassingen en verbeteringen zorgen voor een directe en bijzonder goed doseerbare vermogensafgifte.

Het rijwielgedeelte van de Z1000SX kreeg zowel voor als achter de nodige verbeteringen: herziene instellingen voor de 41mm voorvork en een radiale rempomp die de nieuwe Tokico monobloc remklauwen aanstuurt. In combinatie met het ABS systeem benaderen de remkwaliteiten nu het absolute supersport niveau.

De achtervering is dankzij de nieuwe en eenvoudige bediening makkelijker in te stellen voor een optimale wegligging of bijvoorbeeld op het gewicht van de bagage en de duopassagier.

Naast de geoptimaliseerde performance is de geluidsbeleving intenser geworden. De nieuwe airbox en het vernieuwde luchtinlaatsysteem beloven de typerende en verslavende Kawasaki “inlaat huil” bij het accelereren!