E-mailadres
zaterdag, 11 maart 2017 16:05

Kawasaki ZX10RR

MODELNAAM: Ninja ZX-10RR

CONCEPT : RR-PRESTATIES

Als nieuwe variant op de formidabele Ninja ZX-10R benadert de ZX-10RR nog meer Kawasaki’s kampioensmachine uit het World Superbike Championship. Ontworpen om in de standaarduitvoering races op nationaal niveau te winnen. De nieuwe Ninja ZX-10RR is ontdaan van alles wat niet bijdraagt aan snellere rondetijden. De machine is ook geschikt voor de openbare weg. In de handen van ervaren Kawasaki-testrijders is de Ninja ZX-10RR 1 à 2 seconden sneller dan het standaardmodel op het Autopolis Circuit, de testbaan van Kawasaki’s ontwikkelingscentrum.

WIJZGINGEN T.O.V. STANDAARDMODEL MET ABS

Racegetunede motor:

Dankzij een aantal prestatie- en betrouwbaarheidsverhogende aanpassingen op basis van Kawasaki’s ervaringen in het Superbike World Championship is de Ninja ZX-10RR omgevormd tot een racer.

* Door aanpassing van de cilinderkop is ruimte gemaakt voor de snellere nokkenassen van de race-kit (zie hieronder).

* De klepstoters zijn naar aanleiding van ervaringen in het Superbike-kampioenschap voorzien van een DLC-coating (Diamond-Like Carbon), waardoor ze beter berekend zijn op het hoge prestatieniveau van de racegetunede motor. Bovendien zorgt dit voor verbeterde motorremprestaties voor de middellange/lange remafstand en geringere wrijvingsverliezen.

* Het onderblok is versterkt ter verhoging van de stijfheid en betrouwbaarheid, passend bij het hoge prestatieniveau van de racegetunede motor. De verbindingskanalen tussen de cilinders zijn versmald, terwijl de wanddikte in die zones juist is vergroot.

Speciaal ontworpen gesmede Marchesini-velgen:

* De 7-spaaks multi-directioneel gesmede lichtmetalen velgen zijn ontwikkeld in samenwerking met Marchesini en zorgen voor een lichtere besturing, vooral bij verandering van richting. Dankzij een design dat de massa concentreert bij de naven, combineren ze een hoge stijfheid met een aanzienlijk verlaagd massatraagheidsmoment. Het gepolijste oppervlak draagt bij aan de hoogwaardige uitstraling van de velgen. (De Marchesini-velgen zijn ook geschikt voor de standaard Ninja ZX-10R. Hiervoor komt er een speciale accessoireset, met onder andere remschijven voor het voorwiel en een toerentalsensorring.)

Highperformance-banden:

* De Ninja ZX-10RR is standaard uitgerust met Pirelli Diablo Supercorsa SP-banden. Deze highperformance-banden leveren een substantiële bijdrage aan snellere rondetijden.

Geoptimaliseerde veringinstellingen:

* De instellingen van de voor- en achtervering zijn aangepast op sologebruik en op de nieuwe velgen en banden van de Ninja ZX-10RR. Doel daarvan was het verkrijgen van een vloeiende gewichtsverplaatsing bij krachtig remmen en accelereren op het circuit. De duikneigingen hierbij zijn nu beperkt tot een beheersbaar niveau, wat resulteert in een evenwichtig rijgedrag. In combinatie met de nieuwe Pirelli-banden maakt dit snellere rondetijden mogelijk. (Aangezien het slechts gaat om een herziening van de fabrieksinstellingen van de Showa Balance Free-voorvork en de BFRC lite-achterschokdemper – wat overigens het hoogwaardige karakter van deze set onderstreept – zijn deze aanpassingen ook mogelijk voor de standaard Ninja ZX-10R.)

KQS (Kawasaki Quick Shifter):

* Een update aan het KQS-systeem maakt het mogelijk zonder gebruik van de koppeling op en terug te schakelen, wat betere prestaties in races mogelijk maakt. (Op het standaardmodel is zonder koppeling terugschakelen alleen mogelijk na installatie van de speciale ECU uit de race-kit.)

* De voor hogere circuitprestaties ontwikkelde KQS kan ook op de openbare weg worden gebruikt bij toerentallen boven de 2.500 t/min.

Solozadel:

* Als racegetunede machine is de Ninja ZX-10RR ontworpen voor sologebruik.

* Het ontbreken van de schetsplaten voor de passagiersvoetsteunen en de toepassing van een lichtgewicht uitlaatdemper zorgen voor een gewichtsbesparing van ca. 1 kg ten opzichte van het standaardmodel.

* De standaard duozadelcover draagt bij aan de race-uitstraling van de motorfiets. Op de cover staat hetzelfde 'KRT Winter Test'-sneeuwvloklogo dat ook op de ruit staat.

Speciale 'RR'-stylingelementen:

* Het in krukassensordeksel gegraveerde 'RR'-logo maakt de Ninja ZX-10RR direct herkenbaar ten opzichte van de standaard ZX-10.

* De contactsleutel is ter verfraaiing voorzien van een 'RR'-logo.

Race-kit (specifiek voor Ninja ZX-10RR):

* Nokkenassen met grotere lichthoogte en aangepaste klepveren zorgen voor hogere prestaties bij hoge toerentallen.