Kawasaki Versys 1100: De Nieuwe Adventure Tourer voor 2025

25MY Versys 1100 SE

Kawasaki gaat vol gas 2025 in met de nieuwe Versys 1100

Sinds zijn introductie in 2012 is de Versys 1000 elk jaar verder geëvolueerd. De veelzijdige Adventure-
Tourer werd alom geprezen om zijn veelzijdigheid, zijn rijcomfort en zijn handling op alle soorten
wegen, alsmede om het soepele karakter van de viercilindermotor. Een machine die motorrijders echt
biedt wat zijn slogan belooft: Destination Everywhere.

Voor 2025 zet Kawasaki een nieuwe stap in de zorgvuldig verfijnde evolutie van de Versys. De
belangrijkste vernieuwing bevindt zich onderhuids, in de vorm van een grotere cilinderinhoud en een
toename van het piekvermogen en koppel. Dankzij een 3 mm langere slag stijgt de cilinderinhoud van
de viercilinder-lijnmotor van 1.043cc naar 1.099cc. Samen met andere aanpassingen verhoogt dit het
maximumvermogen van 120 pk naar 135 pk. De Versys 1100 biedt daarnaast ook een hogere koppel
in het midden- tot hoge-toerengebied, voor een nóg aangenamere rijervaring. De nieuwe modellen
(Standard, S en SE) krijgen ook diverse upgrades, die de toermogelijkheden naar een nog hoger
niveau tillen.

De vernieuwde Kawasaki Quick Shifter (KQS) werkt nu al vanaf 1.500 t/min, terwijl aangepaste
overbrengingsverhoudingen van de hogere versnellingen samen met de elektronische cruisecontrole
voor meer tourcomfort zorgen. Een belangrijke aanpassing aan de motor is dat de binnenste
inlaatkelken nu 45 mm langer zijn dan de buitenste. Dit verbetert de koppelafgifte tussen de 4.000 en
7.000 t/min.

De inlaatpoorten zijn afgestemd op de nieuwe gasklephuizen. Ze zijn nu smaller in verhouding tot de
toegenomen cilinderinhoud. Dit verbetert de instroom van lucht in het lage tot middelhoge
toerengebied, wat het koppel ten goede komt. De instellingen van het motormanagement zijn
bovendien aan de grotere cilinderinhoud aangepast, wat vooral invloed heeft op de
openingskarakteristieken van de gaskleppen in het hele toerenbereik. De nokkenasprofielen met een
lagere kleplift dragen bij aan verhoogd koppel het lage- en middentoerengebied.

De rijeigenschappen profiteren eveneens van een zwaarder vliegwiel en van een secundaire
balansas, die overmatige trillingen reduceert. Het uitlaatsysteem is voorzien van verbindingspijpjes
tussen de bochten van cilinders 1-4 en 2-3, wat bijdraagt aan betere prestaties bij alle toerentallen.
Het 2025 model heeft bovendien een oliekoeler gekregen om de koelcapaciteit aan het gestegen
prestatieniveau aan te passen. Ook het remsysteem is herzien: de achterste remschijf is vergroot van
ø250 mm naar ø260 mm.

De nieuwe Versys 1100 is standaard uitgerust met een USB-C poort en diverse elektronische
rijhulpsystemen, waaronder KTRC-tractiecontrole, KCMF-bochtenmanagement, 4 verschillende
rijmodi en – voor het SE model – elektronisch gedempte Showa-vering. Voeg daar het gemak van
Kawasaki’s unieke Rideology smartphone App, welke nu gereed is voor spraakbesturing, aan toe en
je hebt het ideale platform om de wereld te verkennen. De nieuwe Versys 1100 – Destination
Everywhere.

De nieuwe Versys 1100 2025 is beschikbaar in de volgende kleuren:

  • Versys 1100:
    • Metallic Matte Graphene Steel Gray / Metallic Diablo Black
  • Versys 1100 S en Versys 1100 SE:
    • Metallic Graphite Gray / Metallic Diablo Black
    • Pearl Robotic White / Metallic Diablo Black

Prijzen worden binnenkort bekend gemaakt.