Sugomi Awakens met de introductie van de nieuwe Z1100 en Z1100 SE. Met de onthulling van deze
nieuwe modellen keert een zeer geliefde Supernaked beter dan ooit terug in de Kawasaki line-up voor 2026. Zo is de Z1100 uitgerust met een nieuw motorblok en moderne elektronica zonder afbreuk te
doen aan het rauwe karakter.
Het hart van deze onvervalste Supernaked is het nieuwe 1.099cc vier-in-lijn motorblok. Een toename
in de slag geeft de Z1100 meer koppel dan zijn voorganger. Dankzij nieuwe gasklephuizen,
inlaatkanalen en nokkenasprofielen levert de Z1100 de bulk van zijn vermogen in lage en middelhoge
toeren. Precies daar waar rijders optimaal gebruik kunnen maken van het rauwe vermogen. Een
zwaarder vliegwiel en gewijzigde versnellingsratio’s verbeteren de rijbaarheid.
Nieuwe elektronisch gestuurde gaskleppen zorgen voor een preciezere gasrespons en soepele
gasaanname. Deze vernieuwing maakt ook de toevoeging van een Up/Down Quickshifter, Cruise
Control en Traction Control mogelijk. Via de selecteerbare rijmodi Sport, Road en Rain kiest de rijder
gemakkelijk de juiste combinatie van vermogen en Traction Control. Voor de hardcore rijders die
opzoek naar een pure, ongefilterde rijervaring is er de configureerbare Rider mode waarin bijvoorbeeld
Traction Control uitgeschakeld kan worden.
Door en nieuwe zes-assige IMU opereert het ABS hellingshoekafhankelijk en is Kawasaki Cornering
Management Function (KCMF) nu ook beschikbaar. Dit baanbrekende systeem monitort parameters
bij het ingaan, de apex en het uitkomen van een bocht en moduleert hiermee remkracht en
vermogensafgifte om rijders te helpen hun beoogde lijn optimaal te behouden.
Wanneer je opstapt op de nieuwe Z1100 word je meteen in een actieve zithouding geplaatst zonder
dat het oncomfortabel wordt. Voor optimale controle is de Z1100 voorzien van een nieuw stuur welke
22mm wijders is en 13mm verder naar voren is geplaatst voor meer gevoel en makkelijker
manoeuvreren. Vanuit het zadel kijkt de rijder uit op een volledig nieuw 5’’ TFT-kleurendisplay met
‘’turn-by-turn’’ navigatie en spraakbesturing via de Rideology App*. Het display kan gewijzigd worden
tussen twee lay-outs. Lay-out 1 geeft op een moderne manier alle belangrijke informatie weer, in lay-
out 2 voert een hellingshoekindicator de boventoon welke perfect is voor sportieve ritten.
Het design van de Z1100 is een voortzetting van het iconische Sugomi design van zijn voorganger.
Door de lage kop met indringende LED-koplampen en de hoogoplopende staart doet het design, zelfs
bij stilstand, denken aan een roofdier wat klaar staan om aan te vallen. Nieuwe elementen in het
ontwerp zijn de onderkuip met vinnen en het herziene windscherm wat nu betere bescherming biedt
voor het nieuwe TFT-display.
Als overtreffende trap is er een SE-uitvoering beschikbaar. De Z1100 SE is direct herkenbaar aan zijn
unieke kleurstelling met gouden veerpoten en is uitgerust met radiaal gemonteerde Brembo monobloc
remklauwen en Brembo-schijven, plus staalomvlochten remleidingen. Achter huist een Öhlins S46-
achterschokdemper met externe veervoorspanningsregelaar welke de handling naar een nóg hoger
niveau tillen.
De nieuwe Z1100 is verkrijgbaar vanaf €12.199,- en de Z1100 SE vanaf €13.999,-. Medio oktober zijn
deze modellen al beschikbaar bij de officiële Kawasaki dealers. Ga voor meer informatie naar de
Kawasaki website.
De nieuwe Kawasaki Z1100 – Sugomi Awakens



